Jak jsme k Shave Butter přišli!

I když vám Shave Butter zaručí nebeské oholení, z nebe rozhodně nespadl. V jednom z předchozích článků jsme již psali o tom, co to máslo na holení vlastně je, jaká je jeho historie a současnost a jaké má výhody (čtěte zde). Spousta lidí se nás však ptá, jaká cesta vedla tomu, že můžeme na obalu hrdě uvádět „MADE IN CZECH REPUBLIC“ a proč vůbec můžeme o holícím másle mluvit jako o našem.

Od podlahy

Na začátku jsme měli dvě věci, málo informací a velkou chuť se do toho pustit. Věděli jsme, že základem pro Shave Butter jsou kvalitní přírodní suroviny jako oleje a výtažky z rostlin a že neobsahuje žádnou pěnící složku. Vyplatilo se nám staré známé, že když něco opravdu chcete, musíte vydržet, znovu vydržet, ještě jednou vydržet, a nakonec mít i trošku toho štěstí. A to naše štěstí spočívalo ve správném člověku. Věřte tomu nebo ne, ale kosmetické přípravky si prostě nemůžete míchat jen tak doma v kuchyni. Takže máte v podstatě dvě možnosti. Buď si můžete sami zařídit laboratoř vyhovující všem hygienickým normám a vystudovat farmacii, nebo musíte někoho s takovou laboratoří a znalostmi znát. My jsme samozřejmě neměli ani jedno, ale jelikož nám první možnost připadala poměrně nákladná a zdlouhavá, začali jsme hledat toho správného člověka. To se nám nakonec povedlo a konečně jsme jednou místo „tohle nepůjde“ dostali odpověď „tak se na to podíváme“.

Abych to zkrátil. Výsledkem několikaměsíčního míchání, zkoušení, přidávání, ubírání, zase přidávání a škubání vlasů byla sice koncentrovaná spokojenost, ale pokud jsme si tehdy mysleli, že máme vyhráno, nemohli jsme se splést více. Tedy, ona to sice výhra de facto je, ale zdaleka ještě ne podle zákona.

Džunglí paragrafů

Kosmetický trh je v zájmu vysokého standardu ochrany lidského zdraví regulován unijními předpisy tak, aby se v rámci celé Evropské unie pro kosmetické přípravky zajistila jednotná a poměrně vysoká laťka. A tak se z nás chtě nechtě museli stát odborníci na kosmetické právo. Z plna hrdla jsme si zanadávali, hlavy jsme si div neukroutili, všechny vousy jsme si vytrhali a vlasy nám pro jistotu slezly samy. Cesta na trh s kosmetickými výrobky je sice poměrně trnitá, nikoliv však neschůdná. A vlastně za to buďme rádi. sice vám ze čtení předpisů upravujících uvedení kosmetických výrobků na trh slezou vlasy, ale aspoň vám vlasy neslezou z kosmetiky, která je díky těmto regulím bezpečná. Velkou inspirací a pomocníkem byl milý článek Karoliny Leitnerové z řemeslné mýdlárny Čarovný mlýn, která si stejným procesem prošla ještě dříve než my.

No a co onu bezpečnost zaručuje? V první řadě hlavně požadavky na složení. Ingredience se označují podle názvosloví INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients), což je globálně používané názvosloví ingrediencí užívaných v kosmetických přípravcích. Rozlišují se i takové nuance jako extrakt z aloe vera a extrakt z listu aloe vera, protože ne, to opravdu není to stejné! Ke každé použité ingredienci musíte navíc přiložit bezpečnostní list a certifikát původu. O dodržování správných postup při výrobě nemluvě.

Nezáleží ovšem jenom na obsahu, ale také na obalu. Veškerá označení výrobku podléhají poměrně striktním pravidlům určujícím rozsah toho, co o přípravku můžete tvrdit. Cílem je pravdivě informovat spotřebitele. Tady jsme trošku narazili. Přišlo nám poměrně fér informovat na obalu o tom, že přípravek neobsahuje parabeny, protože jsme prostě pyšní na to, že v Shave Butter není žádná zbytečná chemie. Jenže parabeny nejsou zákonem zakázané látky, takže se jim prostě nesmí křivdit. (pozn. redaktora: Pro nezasvěcené, parabeny v kosmetice jsou něco jako gluteny v jídle. Nikdo přesně neví, o co jde, ale je lepší, když to tam není.)

A pak už jenom čekat

Když konečně dáte všechny tyto papíry, potvrzení, tvrzení, označení a texty dohromady, gratulujeme, máte první třetinu utkání za sebou. Aby totiž bylo možné uvést výrobek na trh, musí projít testováním, které provádí osoba s farmaceutickým, toxikologickým nebo lékařským vzděláním. Konkrétně se testuje stálost přípravku a jeho zdravotní nezávaznost. Takže namíchat vzorky, dát dohromady všechny papíry, odeslat a modlit se. Testování trvá zhruba tři měsíce, které se dají využít různě, za nás můžeme doporučit například přípravu marketingu. V případě úspěchu dostane přípravek zelenou v podobě zprávy o bezpečnosti výrobku.

Když nám konečně po třech měsících došla obálka s kladným hodnocením, dá se říct, že cílová páska byla na dohled. Nakonec už zbylo jen přihlásit Shave Butter na notifikační portál kosmetických přípravků společný pro celou EU. Přihlášení si naštěstí nevyžadovalo naši osobní audienci v Bruselu, protože se vyřizuje online a co víc, je bezplatné, což bylo po celém procesu docela příjemnou změnou. A věřte tomu nebo ne, to je všechno.

Potom už zbývaly jen takové drobnosti, jako výrobu velkého objemu másla, plnění tub, logistika, marketing, web aj., ale po tomhle souboji je vlastně tato každodenní práce radostí, která nás baví.

Abychom to tedy nějak shrnuli. Příspěvek je psán odlehčeně a s nadsázkou, ale můžeme vás ujistit, že jsme celý proces brali se vší vážností. Péče o zdraví zkrátka není a ani nemůže být úplný punk – buďme za to rádi. Hlavní je, že nás výsledek baví a můžeme mu plně věřit. Tak si na nás při každém holení vzpomeňte, protože za vaší hladkou tváří je spousta práce.

 

Pokud se Vám článek líbil, máte k němu připomínky, nebo byste měli zajímavý nápad na další článek, napište nám! Děkujeme.

Zpět do blogu