Co může za suchou kůži a jak tento problém řešit?

Co může za suchou kůži a jak tento problém řešit?

Kůže je největším orgánem lidského těla. Ploch kůže se v závislosti na dispozicích člověka pohybuje někde kolem 2 metrů čtverečních a tvoří zhruba 7 procent tělesné váhy člověka. Nejtenčí kůže je na očních víčkách a nejtlustší na zádech. Funkcí kůže je zejména ochrana před vnějšími vlivy, ale slouží také k termoregulaci, vylučování látek, přijímání látek, vnímání a vůbec má spoustu dalších funkcí.

Proč to všechno píšu? Zaprvé proto, že vybaveni těmito informacemi určitě zazáříte na nejedné párty a zadruhé je kůže středobodem tohoto článku.

Ti méně šťastní z vás, kteří stejně jako já trpí suchou kůží, asi vědí, co myslím tím, když napíšu, že neustálé mazání a natírání krémy je asi jako sprintovat stovku v žabkách. Sice to nějak jde, ale tušíte, že by to mohlo jít i líp.

Co je ve vztahu k suché kůži to, díky čemu by to mohlo jít líp? Na to se pokusím odpovědět v tomto článku.

Co to vůbec suchá kůže je?

Skoro by se chtělo říct, že když je něco suché, tak tomu nejspíš chybí voda. Voda je mokrá, takže by to do jisté míry smysl dávalo, ale zas tak jednoduché to není. Tedy ano, dehydratace může být jednou z příčin suché kůže, ale existuje ještě jedna příčina a tou je nedostatečná produktivita mazových žláz. Příčinou suché je tedy buď nedostatek vody nebo nedostatek živin v podobě nenasycených mastných kyselin a vitaminů, tedy ve výsledku kožního mazu. Přinejhorším nedostatek obojího zároveň.

Co může za suchou kůži?

Už jsem napsal, co to suchá kůže je a teď co za ni může. Faktory ovlivňující hydrataci kůže se dají rozdělit na vnitřní a vnější.

Vnější faktory

Začnu vnějšími faktory. Jsou totiž zjevnější a dá se s nim dobře bojovat. Dva hlavní činitele jsou teplota a vlhkost, což jde často ruku v ruce. Většina lidí si jako vnější faktor vybaví mráz a je k tomu dobý důvod. Mráz způsobuje stažení cév, takže se pokožka nevyživuje, neprohřívá a vznikají mikroomrzliny ve vrchní vrstvě pokožky. Naštěstí se na to neumírá a účinnou ochranou je natření pokud možno co nejmastnějšími přípravky, neobsahujícími velké procento vody. Dalšími přírodními faktory je suchý vzduch, nadměrné sluneční záření, ale i častý kontakt kůže s vodou.

Nelze se však vymlouvat jen na přírodní živly. Špatné podmínky pro kůži si často vytváříme sami. Často se třeba například o přílišné mytí rukou mýdlem, ale o přílišné mytí vůbec. Mycí přípravky odstraňují z kůže maz, což na jednu stranu chceme, ale přílišným umýváním se tento filtr odstraní úplně. Dalším prohřeškem proti zdravé kůži je pobyt v zaprášených či zakouřených prostorách.

Vnitřní faktory

S vnitřními faktory je to složitější. Hlavně je potřeba si uvědomit, že suchá kůže je výsledkem působení nejednoho činitele. Jak je zmíněno výše, pokud máte suchou kůži, jedná se buď o nedostatek vody nebo živin v podobě nenasycených mastných kyselin a vitaminů. Nejjednodušší je začít u pitného režimu, a to pravidelného a dostatečného. Ideální je čistá nebo minerální voda.

Když už zvládáte pití, je třeba se zamyslet nad jídlem. Pro výživu pokožky je ideální zařadit do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin, tedy například oříšky, ryby, semínka a různé lisované rostliny a oleje. Kůži prospívají i vitaminy a minerály (A, E, B2, selen, zinek, jód, křemík), které opět můžete přijímat ve stravě nebo prostřednictvím doplňků stravy.

Takže jsem najezení, napití a co dál? Přestaňte pít! Mluvím samozřejmě o alkoholu. Po bujarých večírcích na tom není špatně jen vaše hlava, ale i kůže. Příčina je ale stejná. Alkohol má výrazné dehydratační účinky a s vodou se vyplavují i další živiny, zejména pak minerály. Když už budete u toho sebezdokonalování, tak ve jménu zdravé kůže ani nekuřte nebo s tím alespoň přestaňte.

Na kůži mají bohužel vliv i různá onemocnění, případně špatný stav kůže může určitá onemocnění indikovat. Taky bychom ale neradi předjímali a někoho strašili. Onemocnění totiž provází i jiné příznaky, ale do toho se pouštět nebudeme a necháme to na vaší konzultaci s lékařem.

Co můžeme doporučit

Při uvození některých problémů jsem se snažil nastínit i řešení. Celkově to skoro zní, že abyste se mohli honosit dokonale hladkou a hydratovanou pletí, musíte se stát lepším člověkem. Od pravdy to není zas tak daleko a zdravé návyky jako dobrý pitný režim tekutin, kvalitní strava, omezení alkoholu a kouření bezesporu pomáhají zlepšit stav vaší kůže.

Doporučit můžeme třeba i sport a saunu. Těmito aktivitami totiž dochází k prokrvení a lepšímu vyživení kůže.

A i když jsem na začátku psal, že neustálé mazání se zdá jako marný boj, kvalitní krémy a kosmetické prostředky jsou bezesporu dobrým doplňkem péče o pokožku.

Závěrem bych jen rád dodal, že zdravá a vyživená kůže je výsledkem vědomé a déletrvající péče, takže výše zmíněná doporučení neberte jako boj, ale jako vytvoření nových zdravých návyků.

A pokud se chcete o svou pokožku starat i během holení, používejte Shave Butter.

 

Pokud se Vám článek líbil, máte k němu připomínky, nebo byste měli zajímavý nápad na další článek, napište nám! Děkujeme.

Zpět do blogu