Jak pečovat o pokožku při opalování

Léto se již nezadržitelně blíží a každý z nás se již nemůže dočkat, až skončí zkouškové, šéfové nám dají volno, školní zvonek zazvoní v tomto školním roce naposled a my si konečně dopřejeme nějaký ten pohyb venku, příjemné posezení s přáteli a opalování někde u vody. Zkrátka se nezadržitelně blíží okamžik, kdy nás krásné počasí vyžene vstříc slunečnímu záření. Důležitost ochrany před nemilosrdným zářením letního slunce si bohužel uvědomují jen „tvarohoví lidé“ a ostatním smrtelníkům s jakž takž odolnou kůží krása prevence před UV zářením často uniká. Pojďme se tedy podívat na to, na co byste měli pamatovat, než si nasadíte klóbrc, nastavíte časovač a začnete se pomalu rožnit pod vymetenou letní oblohou.

Klasický exkurs do historie

Opalování je v evropské kultuře poměrně nový fenomén. Tedy aspoň úmyslné opalování. Ve středověku byla totiž opálená kůže spojována s podřadnou práci na poli, která znamenala dlouhodobý pobyt na slunci. Ve vyšších vrstvách společnosti byla bledá kůže znakem bohatství. Dámy si často pomáhaly různými pudry, které paradoxně stav pokožky výrazně zhoršoval.

A teď pořádný skok dopředu. Ochranný faktor tzv. SPF (sun protecting factor), vyvinul v 70. letech švýcarský chemik a vášnivý horolezec Franz Greiter. Prakticky rok po II. světové válce představil světu svůj Gletscher Creme (Krém na ledovec). Jednalo se o první krém s ochranným faktorem. Po tomto představení navázal na práci kolegů a světu představil SPF, který se v následujících letech stal standardem, jež používáme doposud. Jen pro Vaši informaci výše ochranného faktoru Gletscher Creme byla SPF 2.

Jak je tomu v současnosti

Dnes je třeba výši ochranného faktoru volit podle toho, jak citlivě bude reagovat Vaše kůže na letní sluníčko. Na začátku sezóny, kdy je kůže bledá a není „zvyklá“ na zvýšenou míru slunečního záření, je vhodné používat krémy s vyšším faktorem a postupně, během léta je možné zvolit i nižší ochranný faktor, protože se Vaše pokožka v průběhu opalovací sezóny adaptuje na nové sluneční podmínky.

Opalovací krém je však nutné nanášet během opalování i několikrát denně. Hlavní důvod je tzv. fotostabilita opalovacího krému. V zásadě jde o dobu, po kterou je opalovací krém schopný ochránit pokožku. Každá ochrana má svou životnost a nejinak tomu je i s opalovacím krémem. Je proto dobré aplikovat krém několikrát během dne, neboť jeho účinnost snižuje, koupání ve vodě, otírání ručníkem, další mechanické tření a pocení. Nejvíce exponovaná je obličej, ramena, záda a ruce. Nesmíte však zapomínat na ušní boltce, nárty a další části Vašeho těla, protože i na takových místech může snadno dojít k spálení.

Jaké množství opalovacího krému mám použít?

V zásadě není třeba používat velké množství krému, mnohem účinnější je aplikovat krém pravidelně a jeho vrstvu obnovovat. Na obličej můžete použít krém o velikosti lískového oříšku a na tělo pak cca dvě polévkové lžíce (bodybuildeři a pořádní chlapi klidně víc).

Každodenní péče o pokožku

Přes den je vhodné používat např. termální vodu ve spreji, která Vaši kůži krásně osvěží a udrží ji hydratovanou. Termální vodu oceníte zejména při perných dnech, kdy budete muset vyjít ven z klimatizované kanceláře. Co se pak týče denního krému, ten se vybírá dle typu kůže a věku.

Večer je nezbytné kůži vyčistit a ošetřit nočním krémem, je možné použít i nějaké výživové sérum, ale to opět podle stavu pokožky. Tuto péči pak můžete jednou za měsíc doplnit hydratační maskou. O výběr se nestrachujte, kvalifikovaně Vám prakticky poradí v každé lepší lékárně.

Co suchá kůže

Je-li vaše kůže na těle suchá, používejte k mytí místo mýdla mycí olej, který lze použít i do koupele. Koupel by však neměla být příliš horká ani dlouhá. Voda by měla mít příjemně vlažnou teplotu. To platí i pro sprchování. Po každé koupeli ošetřete kůži jemným hydratačním mlékem. Při velmi výrazném přesušení kůže používáme k ošetření výživné emulse nebo oleje. Po slunění jsou na trhu speciální regenerační krémy a mléka.

Nezapomínejme o péči o nohy, vhodné jsou peelingové mycí gely k odstranění zrohovatělé kůže. Zejména na noc je vhodné nohy ošetřit regeneračním balzámem.

Jaké krémy tedy používat

Ochrana před slunečními paprsky typu UVB je jak již jsme napsali výše označena hodnotou SPF. A dále je na ochranném přípravku uvedeno, zda poskytuje ochranu také před UVA paprsky.

Nejvyšší ochranu před ultrafialovým zářením poskytují produkty s označením SPF 50+. Tato ochrana je nutná u nemocí zhoršovaných vlivem slunečního záření, dále u lidí užívajících léky zcitlivující kůži vůči slunečnímu záření, nebo mají sklony k pigmentacím. Extrémní ochranu by měli mít pacienti v péči lékaře pro kožní nádor. Také při pobytu ve vysokých nadmořských výškách je nutný vyšší stupeň ochrany nejen kůže, ale i očí.

Pokud někdo trpí na sluneční alergii, je lepší používat přípravky s minerálním filtrem anebo používat speciální ochranné oděvy.

Ochranné přípravky se liší také svojí texturou. Na suchou, dehydrovanou pokožku obličeje jsou vhodné spíše krémy, na celé tělo mléko, pro sportovní aktivity volíme nemastné emulze nebo gely. Ty jsou vhodné také do ochlupených partií nebo na pokožku hlavy.

Trpí také vlasy?

Sluneční záření dává zabrat nejen naší kůži, ale i vlasům a vlasové pokožce. Pokud se opalujete ve zvýšené míře či pracujete na přímém slunci, je vhodné používat speciální výživové zábaly. Nebo to můžete dělat jako my a po vzoru Řeků občas do vlasů vetřít olivový olej. To už necháme na Vás.

Jak na na péči o kůži při opalování už víte. Pokud vás zajímá i ochrana očí, určitě si přečtěte náš článek o slunečních brýlích.

Zpět do blogu